Kiutazás

Szeretlek MÁV Informatika!

A kiutazás egy igen izgalmas kezdete a nagy utazásnak. Hosszabb utánaolvasást követően három útirány maradt versenyben. Órákat töltöttem a tervezésével, szerettem volna, ha szép helyeket is látok az odaúton, és izgalmas, érdekes dolgokat is tapasztalok, mint a TGV vagy egy nagy város. De következzenek a versenyzők:

  1. Debrecen - Budapest - Párizs - Bayonne - Saint-Jean-Pied-de-Port
  2. Debrecen - Budapest - Madrid - PamplonaSaint-Jean-Pied-de-Port
  3. Debrecen - Budapest - Barcelona - Pamplona - Saint-Jean-Pied-de-Port

Ugye a Debrecen - Budapest távolság vagy vonattal vagy telekocsival oldható meg, a repülést megelőző napon. Ilyen kor lehet tenni egy egyéjszakás rokon/barátlátogatást is. És a blogon hálálkodni nekik, hogy befogadtak :) De nézzük sorban a lehetőségeimet.

A. Párizs - Bayonne
Elsőre ez tűnt a legszimpatikusabbnak számomra. Franciaországban még sosem jártam, Párizsban van is idő egy kis városnézésre mielőtt végigszáguldok az egész országon a 300km/h-val zötykölődő TGV-vel, és megérkezek a festőien szép, 40 ezres baszk városkába, Bayonne-ba, ahol egy éjszakát eltöltve másnap reggel elvonatozok SJPP-be, a Camino Francés rajtjához. De nézzük kevésbé költőien (ill. pénzköltőien) számokban, táblázatba szedve az utat.

routea.png

Az út előnyei számomra, a kis városnézés Párizsban, TGV-n utazás fél Franciaországon keresztül, áthaladván Bordeaux városán is. Nagyon szép lehet arrafelé a táj, és már említettem Bayonne-t, hogy mennyire tetszik nekem, csak nézzetek rá Google StreetView-n. Viszont, ebből a szép városból nem sokat lehet majd látni. Viszont ott el kell tölteni egy éjszakát, alsó hangon is 30€-ért (vagy couchsurf-ölni ingyen). Hátrányok közé sorolnám a magas TGV jegyárat és hogy kétnapos maga az utazás. 

B. Madrid - Pamplona
Madridban sem voltam még soha, szóval ismét egy új város megtekintése, tele új élményekkel. Majd innen a spanyol szupervasútból, az AVE-ból (Alta Velocidad Española, 310km/h max) vagy a kistestvéréből, az Alviából (250km/h max) szemlélhetem a spanyol tájat. Majd megismerkedhetünk Pamplónával, ahová már peregrinoként vissza fogunk térni az első napokban. Innen busszal még aznap elutazhatok SJPP-be.

routeb.png

Nem nagyon látom hátrányát ennek az útnak. Ha a 12.30-as vonattal megyek, akkor kényelvesen beérek a reptérről is a városba. Ennek legegyszerűbb módja az Exprés Aeropuerto busz, ami ferályóránként (15 perc) jár, és 40 perc alatt ott is vagyok a madridi Atocha pályaudvaron. Itt beszerezhetem azokat a hiányzó felszereléseket, amiket azért nem veszek meg szép hazámban, mert a repülőre nem vihetem fel kézipoggyászban. Valamint az AVE 320-as sebessége Zaragozáig szintén csábító számomra. Itt némi várakozás után át kell szállnom a Barcelonából érkező Alvia vonatra.

C. Madrid - Pamplona
Barcelonában már jártam 3 éve, szép város, sok látnivalóval, és mindig mosolygó emberekkel. Viszont, ha itt szeretnél vonatból várost nézelődni, akkor el kell hogy keserítselek. Ugyanis Barcelonában minden sínt és vonatot levittek a föld alá.

routec.png

A reptérről egyszerű az eljutás a városba, fél óránként megy vonat a Sants pályaudvarra, ahonnan indulok tovább Pamplonába. Ezt az útvonalat kicsit drágábbnak találom, mint a madridit, és a városból is jóval kevesebbet láthatok.Viszont nem olyan egyszerű a boldogulni a "spanyol MÁV-val", a Renfe-vel. A honlapja elég gagyi, gyakran nincsenek fent időben a jegyárak, így nem lehet online megvásároln isem őket, és átszállásos utazást nem kezeli a rendszerük (soha többet egy rossz szót sem szólok a MÁV informatikára), egy brit portál, a Seat61, egy egész fejezetet szentel annak, hogy hogyan használhatom a renfe.com-ot, például azt ajánlja, hogy a Deutsche Bahn honlapján keressünk a nemzetközi menetrendben, majd a renfe.com-on vegyük meg a jegyeket külön-külön, ha átszállós az utazás.

Itt paráztam, hogy a Renfe még mindig nem rakta ki a jegyárakat arra a vonatra, amivel utazni szerettem volna. Aztán kis keresgélés után rájöttem, hogy van D, E, F lehetőség is. Ugyanis Biarritz városának van reptere, pontosabban a repteret Aeroport Biarritz-Anglet-Bayonne-nak hívják. Szóval Bayonne ismét felbukkant, mint tranzitváros. És három városon keresztül is el lehet ide jutni egy átszállással. Tehát a bővített listám így néz ki:

D. Bp. - Párizs (Orly, CDG & Beauvais) - Biarritz - SJPP
E. Bp. - London (Stansted) - Biarritz - SJPP
F. Bp. - Brüsszel (Charleroi) - Biarritz - SJPP

Nézzük is gyorsan a táblázatot:

routed.png

Biarritz repülőteréről busz közvetlenül megy Bayonne vasútállomására, ami mindössze 1 eurómba fáj, és fél órát vesz igénybe. Majd innen 14:55-kor és 18:06-kor vonatozhatunk tovább SJPP-be 12 euróért. Ugye ezen utak hátránya, hogy városnézés csak Párizsban lehetséges, mikor is egyik reptérről a másikra sietek át. De Londonban és Brüsszelben (valójában Stanstedben és Charleroi-ban) a reptéren várakozok. Viszont Bayonne-ban tudok városnézelődni, és mint említettem a város tetszik.

Mindent mérlegelve le is foglaltam az utamat Brüsszelen és Biarritzon keresztül SJPP-be május 14-re. Mindez összesen 35ezer forintomba fog kerülni. Két repjegyért, és egy vonatjegyért nem is rossz ár.

Eddig veszegettem ezt-azt, jártam a boltokat és meséltem ismerőseimnek, hogy mire készülök, de a jegyek megvételével valahogy sokkal valóságosabb lett az egész. Lett egy konkrét dátum, hogy mikor indulok, sőt, hogy egyáltalán indulok. Nincs visszaút, (ill az Compostelán keresztül vezet), Vár engem a Wizzair gépe Ferihegyen, és vár a Camino is.

Buen Camino!